۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۰
کد خبر: ۶۰۴۶۴۲

مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۸ اردیبهشت ۹۸ | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۸ اردیبهشت ۹۸ | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران امروز هم در رکوردی جدید، ۳ هزار و ۹۵۶ واحد افزایش یافت.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۸ اردیبهشت ماه ۹۸ به شرح ذیل است:

رکوردشکنی دیگری از بورس تهران | شاخص ۳۹۵۶ واحد رشد کرد
 
براساس اطلاعات مندرج در سامانه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز (یکشنبه) با افزایش ۳ هزار و ۹۵۶ واحدی به رکوردد ۲۰۹ هزار و ۲۴۳ واحد رسید.

برخی کارشناسان اعتقاد دارند افزایش شاخص بورس ناشی از عملکرد واقعی شرکت‌های بورسی نیست، بلکه برگرفته از افزایش نرخ دلار در بازار آزاد و نیز افزایش قیمت کالا‌ها در بازار جهانی است که در پیش‌بینی سود شرکت‌های صادرات محور مثل فولادی‌ها و پتروشیمی‌ها و سیمانی‌ها اثر گذاشته و رشد عاریتی و نه رشد خاصیتی است.

همچنین شاخص کل با معیار هم‌وزن ۷۱۸ واحد رشد کرده و به رقم ۴۲ هزار و ۵۷۷ واحد رسید.

ارزش روز بازار امروز به بیش از ۸۰۱ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران بورس بیش از ۴.۷ میلیارد برگه بهادار، اوراق، حق‌تقدم و سهم در قالب ۳۰۴ هزار نوبت معامله و به ارزش ۱۴۹۹ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی با افزایش ۱۱۴۰ واحدی به رقم ۶۰ هزار و ۳۰۳ واحد رسید.

شاخص قیمت با معیار هم‌وزن ۵۰۰ واحد رشد کرده و به رقم ۲۹ هزار و ۶۶۶ واحد رسید.

شاخص آزاد شناور ۴ هزار و ۳۸۲ واحد ارتقاء یافته و به رقم ۲۳۶ هزار و ۲۷۱ واحد رسید.

شاخص بازار اول بورس با افزایش ۳ هزار و ۴۰۱ واحد به رقم ۱۵۷ هزار و ۶۵۰ واحد رسید؛ و شاخص بازار دوم بورس با افزایش ۵ هزار و ۵۹۰ واحد به رقم ۴۰۰ هزار و ۱۶۱ واحد رسید.

امروز عمده نماد‌های بورسی در تقویت شاخص بورس اثرگذار بودند که بیشترین اثر را نماد‌های فولاد، شپنا، شبندر، کگل، شتران، رمپنا، فملی داشتند.

امروز نماد‌های پربیننده در بورس تهران شامل وتجارت مربوط به بانک تجارت بود که قیمت هر سهم این بانک فقط ۴۱۸ ریال، نماد خپارس مربوط به خودروسازی ایران‌خودرو بوده که قیمت نهایی آن ۱۰۶۹ ریال، نماد خساپا مربوط به سایپا قیمت نهایی ۱۲۷۲ ریال داشته. نماد وبصادر مربوط به بانک صادرات ایران با قیمت پایانی هر سهم ۴۶۷ ریال، نماد رمپنا مربوط به گروه مپنا با قیمت نهایی هر سهم ۵ هزار و ۸۲۵ ریال، نماد فولاد مبارکه اصفهان، بانک ملت از نماد‌های پربیننده بورسیان بوده است.

بنا به این گزارش، امروز در فرابورس ایران نیز شاخص کل ۴۸ واحد رشد کرده و به رقم ۲ هزار و ۵۶۸ واحد رسید.

ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس ایران امروز به بیش از ۱۴۹ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران فرابورس ایران بیش از ۱.۴ میلیارد برگه بهادار، اوراق و حق تقدم و سهام در قالب ۱۷۹ هزار نوبت معامله و به ارزش ۶۹۴ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نماد‌های عمده فرابورسی در تقویت شاخص اثرگذار بودند که نماد‌های کگهر، دماوند، ذوب، میدکو، شراز، مارون، هرمز بیشترین اثر تقویتی در شاخص فرابورس داشته‌اند.

نماد‌های پربیننده فرابورسی مربوط به شرکت‌های ذوب‌آهن اصفهان، نیروگاه زاگرس کوثر، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، صنایع کاغذ پارس، ریل‌پرداز سیر، مجتمع تولید گوشت مرغ ماهان، تجارت الکترونیک پارسیان کیش بوده‌اند.

امروز با پیام ناظر بازار، نماد‌های ولقدر۱ به علت افشای اطلاعات بااهمیت گروه «ب» و نماد معاملاتی کاوهح نیز متوقف شد.

نماد فپنتا۱ به علت تغییرات بیش از ۵۰ درصدی قیمت متوقف شد.

همچنین اطلاعیه عرضه اولیه سهام سرمایه‌گذاری صدر تأمین با نماد تاصیکو ارائه شد.

متن اطلاعیه به شرح زیر است: به اطلاع کلیه فعالان محترم بازار سرمایه می‌رساند در روز دوشنبه مورخ ۰۹/۰۲/۱۳۹۸ تعداد دو میلیارد سهم معادل ۱۰ درصد از سهام شرکت سرمایه گذاری صدرتامین (تاصیکو) به عنوان پانصدوسی و دومین شرکت پذیرفته شده برای اولین بار پس از پذیرش و درج نام شرکت در فهرست شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بخش استخراج کانه‌های فلزی و گروه طبقه استخراج سایر کانه‌های فلزی در فهرست نرخ‌های بازار دوم و در نماد تاصیکو به شیوه ثبت سفارش جهت کشف قیمت عرضه خواهد شد. مدیریت عملیات بازار شرکت بورس اوراق بهادار تهران

همچنین با پیام ناظر بازار، نماد معاملاتی والبرح بازگشایی شد.

با پیام ناظر بازار، وقفه معاملاتی در نماد فلوله ۱ به علت تغییرات بیش از ۲۰ درصدی قیمت انجام شد و حراج مجدد نماد معاملاتی دفرا انجام شد و وقفه معاملاتی در نماد بکام ۱ به علت تغییرات بیش از ۲۰ درصدی قیمت انجام شد.
__________________________

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز
 
امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با افزایش نسبت به آخرین قیمت‌های روزکاری قبل در قیمت ۴ میلیون و ۹۸۰ هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۹۶۵ هزار تومان فروخته می‌شود.

محمد کشتی آرای، کارشناس اقتصادی درباره وضعیت بازار طلا و سکه در روز جاری گفت: امروز قیمت جهانی طلا تغییری نکرده، ولی با افزایش قیمت ارز، قیمت طلا و سکه درحال افزایش است. اوایل صبح قیمت سکه تا بالای ۵ میلیون رفت، ولی با نوسان جزئی قیمت دلار، قیمت سکه هم اکنون کاهش یافته است.

سکه تمام‌بهار آزادی ۴ میلیون و ۹۸۰ هزار تومان
سکه‌بهارآزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان
نیم‌سکه بهارآزادی ۲ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان
ربع‌سکه یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان
سکه‌گرمی ۹۶۵ هزار تومان

قیمت طلای ۱۸ عیار هم ۴۴۶ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، هر مثقال طلا نیز با قیمت یک میلیون و ۹۳۳ هزار تومان در بازار تهران معامله می‌شود. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۲۸۶ دلار معامله می‌شود.

قیمت هر‌گرم طلای ۱۸‌عیار ۴۴۶ هزار تومان
قیمت هرگرم‌طلای ۲۴ عیار ۵۹۵ هزار تومان
قیمت هر‌مثقال طلا یک میلیون و ۹۳۳ هزار تومان
قیمت‌اونس‌طلا ۱۲۸۶ دلار

بنا به این گزارش، صرافی‌های بانک‌ها هم‌اکنون قیمت دلار را برای فروش به مردم ۱۴ هزار و ۱۵۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۴ هزار و ۵۰ تومان خریداری می‌کنند.

قیمت دلار ۱۴ هزار و ۱۵۰ تومان
قیمت یورو ۱۵ هزار و ۹۵۰ تومان
قیمت درهم ۳ هزار و ۸۹۴ تومان
قیمت پوند انگلیس ۱۸ هزار و ۴۷۰ تومان

برهمین‌اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها، ۱۵ هزار و ۹۵۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۵ هزار و ۸۵۰ تومان است.
__________________________
 
برنامه بانک مرکزی برای مدیریت نرخ سود کوتاه‌مدت
 
عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در یادداشتی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: علیرغم نوسانات اقتصادی سال پیش، با اقدامات کنترلی، رشد نقدینگی در سال ۹۷ معادل ۲۳ درصد بوده که یک واحد درصد بیشتر از سال ۹۶ و ۷ واحد درصد کمتر از سال ۹۴ ثبت شد.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: در شرایط حاضر نباید با تشدید نااطمینانی، تقاضای داخلی تشدید شود، به همین دلیل، بانک مرکزی برای برون رفت از شرایط خاص اقتصادی کشور، به دنبال راه‌حل‌های بهینه، مدرن و امکان پذیر برای کنترل نوسانات متغیر‌های کلان و به ویژه مهار نرخ تورم است.

وی تصریح کرد: در ساختار سیاست پولی جدید و به کمک عملیات بازار باز، بانک مرکزی به دنبال آن است که با مدیریت نرخ سود کوتاه‌مدت و تغییر کانال اثرگذاری سیاست پولی، نرخ تورم را به صورت پایدار مدیریت کند.

رئیس شورای پول و اعتبار افزود: بدیهی است، سیاست‌های پولی پیشین در کنترل مقداری کل‌های پولی، با ساختار جدید سیاست‌گذاری پولی اصلاح شده و نااطمینانی کنترل تقاضای پول کاهش پیدا خواهد کرد. شرط موفقیت این سیاست‌های اصلاحی، انضباط مالی دولت و اصلاح ناترازی ترازنامه بانک‌هاست که به یاری خدا با قوت پیگیری خواهد شد.
__________________________

تنش‌های تجاری مانع رشد سرمایه گذاری جهانی است
 
صندوق بین المللی پول اعلام کرد: تنش‌های تجاری و رشد پایین بهره وری می‌تواند موجب کاهش نسبی بهای ماشین آلات و تجهیزات شده و رشد سرمایه گذاری در جهان را کاهش دهد.
 
در پی افزایش تجارت و ارتقاء پیشرفت‌های تکنولوژیکی که منجر به تولید موثرتر کالا‌های سرمایه‌ای شده، قیمت ماشین آلات و تجهیزات در مقایسه با قیمت‌های دهه‌های قبل کاهش یافته است.

این مساله به کشور‌های مختلف در سراسر جهان کمک می‌کند تا میزان سرمایه گذاری واقعی را افزایش و استاندارد‌های زندگی را بهبود دهند.

از سال ۱۹۹۰ تاکنون بهای ماشین آلات و تجهیزات نسبت به قیمت مصرف تقریبا با کاهش ۶۰ درصدی روبرو شده است. این میزان کاهش در بازار‌های نوظهور و اقتصاد‌های در حال توسعه حدود ۴۰ درصد بوده است.

به گفته اقتصاددانان صندوق بین المللی پول، یکپارچه سازی تجارت بزرگترین عامل کاهش قیمت ماشین آلات و تجهیزات نسبت به قیمت مصرف بوده است.
__________________________

قیمت مرغ به ۱۱ هزار و ۴۰۰ تومان رسید
 
عظیم حجت، عضو هیأت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی از روند کاهشی قیمت مرغ نسبت به هفته گذشته خبر داد و گفت: امروز متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۸ هزار و ۴۰۰ و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۱ هزار و ۴۰۰ تومان است که به نسبت هفته گذشته نرخ هر کیلو مرغ زنده ۲۰۰ تومان و مرغ گرم ۴۰۰ تومان کاهش یافته است.

وی قیمت مرغ را تابع عرضه و تقاضا دانست و افزود: مرغ تولیدی مربوط به جوجه ریزی اواخر اسفند در حال توزیع به بازار است و از طرفی طبق روال همه ساله در این موقع سال کشش چندانی برای بازار وجود ندارد که همین امر موجب شده تا مرغداران مرغ تولیدی خود را با زیان در بازار عرضه کنند.

حجت ادامه داد: با توجه به شرایط کنونی بازار، مرغداران انتظار دارند که طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار شرکت پشتیبانی امور دام به منظور کاهش زیان مرغداران اقدام به خرید مرغ با نرخ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان کند.

عضو هیأت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: استمرار روند کاهش قیمت مرغ در بازار بر میزان جوجه ریزی در ماه‌های آتی تاثیر منفی خواهد گذاشت.

این مقام مسئول با بیان اینکه عرضه مرغ با نرخ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان در بازار منطقی نیست، افزود: باوجود افزایش هزینه‌های تولید، دولت نرخ مصوب هر کیلو مرغ زنده را یک هزار تومان کاهش داده است که موجب شده تا تولیدکنندگان در امر تولید محتاط عمل کنند.

وی قیمت مرغ در بازار را پیش بینی کرد و گفت: با توجه به فرا رسیدن ماه رمضان و احتمال افزایش تقاضا برای خرید پیش بینی می‌شود که قیمت مرغ به نرخ تمام شده خود در بازار برسد.

حجت افزایش قیمت مرغ به بیش از ۲۰ هزار تومان در ماه رمضان را رد کرد و گفت: با توجه به میزان جوجه ریزی، قیمت مرغ در ایام ماه رمضان حداکثر به نرخ واقعی خود که حدود ۱۴ تا ۱۵ هزار تومان است، می‌رسد.

عضو هیأت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه بازار نهاده‌های دامی تعریفی ندارد، بیان کرد: هم اکنون هر کیلو کنجاله سویا با نرخ ۴ هزار و ۵۰۰ تا ۴ هزار و ۶۰۰ تومان و ذرت یک هزار و ۷۰۰ تا یک هزار و ۸۰۰ تومان در بازار آزاد به مرغداران عرضه می‌شود، در حالیکه ثبات بازار نهاده‌های دامی در میزان تولید تأثیر بسزایی دارد.

وی در پایان تصریح کرد: طی چند روز اخیر، دولت روند ترخیص کنجاله سویا از بنادر را تسریع کرده است که امیدواریم با ورود محموله‌های جدید، قیمت کنجاله سویا با روند کاهشی در بازار روبرو شود. /۳۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات